söndag 12 januari 2014

Midvinter

Inte en endaste dag för tidigt. Tvärtom. Två månader för sent, typ. Snön. Kylan. Vinter. Nu är ju inte jag någon skidåkare. Däremot klättrar jag gärna is på vintrarna. Och både snö- och isförhållandena har, här i krokarna, varit bedrövlig. Obefintliga. Inte alls.

Det finns många som däremot inte gillar vinter. Som verkligen gillat läget. Till exempel fästingar och mördarsniglar som breder ut sig allt längre norrut.

Jag gillar vinter. Och jag är inte den enda. Det allra största hotet mot fjällräven är klimatförändringen. Att trädgränsen klättrar allt högre upp på fjället. Visste ni att en fjällräv inte behöver öka sin värmeproduktion förrän temperaturen sjunker under 40 grader? Och även om den svenska populationen har ökat känns det ändå sorgligt och oroande att det bara finns cirka 200 stycken i Sverige.. L

Mer vinter åt skidåkarna också!

Full fart i vallaboden. 

Och det var det bästa med den här helgen! Maken fick äntligen ta ut skidorna och åka. Hans glädje och lättnad gick inte att ta miste på. Men mer snö vill vi ha!

En annan glädje som inte gick att ta miste på var Emil Hegle Svendsens när han skjutit fullt på dagens skidskytte. Första gången på 83 tävlingar och 1401 dagar. Och det var det jag kollade på under mitt träningspass.

Min träningshelg har bestått av trainercykling. I går blev det distansrekord på två timmar. Idag blev det inte bottenrekord men det var tungt i benen. Men lika glad för det är jag. Finns inte mycket som är roligare än att träna. Jaga upp pulsen. Jobba hårt. Kämpa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar