tisdag 22 januari 2013

47 grader hit eller dit

För ovanlighetens skull ligger jag kvar i sängen när väckarklockan ringer vid 5. Jag håller en diskussion med mig själv. Jag är trött. Fast jag har sovit gott skulle ytterligare en-två timmar sitta fint. Eller sova fint menar jag kanske. För jag tror att jag skulle somna om ganska fort eftersom jag inte har gnuggat sömnen ur ögonen ännu.

”Du kan lika gärna köra ett dubbelt så långt löppass i kväll!?” ”Nej, om det nu är griskallt ute som de lovat så är två kortare pass på löpbandet bättre än ett långt!” ”Två timmar är INTE långt! Det fixar sig lätt!” ”Nej! Då blir det att springa ute i stället! Och Coach har ju bara sagt att jag måste springa inne på bandet nu på morgonen. I kväll kan jag springa ute!” ”Du är ju trött! Någon gång kan du väl få banga och unna dig att faktiskt, om inte hoppa över så åtminstone skjuta på passet?” ”Nej! Jag orkar inte tänka om! Kanske att jag missar någon viktig parameter till varför jag skulle ha två pass i dag och inte ett och så i värsta fall slutar det med inget pass!?”

Jag kastar ett getöga på termometern på min väg in i träningsrummet. Minus 21 grader. De digitala siffrorna berättar för mig att det är typ lite svalt ute då.

Och så kör jag igång. Eftersom mitt förra löppass på bandet var dödligt tråkigt förväntar jag mig inget annat i dag heller. I och för sig är det bara en timme och inte tre och det är ju en ganska stor skillnad mentalt.

Men jag har fel. När jag drar igång bandet kommer jag på en liten rolig lek. Stegrande fart var 500:e meter genom halva passet och sedan tillbaka. Kanske inte rätt tänkt på ett morgonpass, vad vet jag. Åtminstone inte enligt reglerna jag själv satt upp. Morgonpass ska bara genomföras. Inte plågas igenom. Men det är en skojig omväxling och tiden, och kilometrarna, flyger förbi. Jag kan inte heller låta bli att fortsätta uppåt halvannan kilometer till fast jag passerat hälften. En timme är ju trots allt en ganska kort tid jämförelsevis, att ”ta sig igenom”.

Efter avslutat löppass kollar jag på termometern i träningsrummet ovanför bandet. Och jag kan bara konstatera att det är 47 grader varmare innanför fönsterrutan än utanför! De säger att man är tålig och tuff om man springer ute när det är kallt. Jag säger att det klarar vem som helst bara man klär på sig! Att springa i plus 26 grader däremot! Det är vad jag kallar tufft. Eller möjligen vansinnigt! Åtminstone väldigt varmt!

1 kommentar: