tisdag 15 maj 2012

Frekvensträning

Jag var vaken redan innan klockan ringde. Enligt maken var jag faktiskt redan uppe innan klockan ringde. Därvid lag är vi dock inte överens med det tar vi någon annan gång.

Och träningen nu på morgonen var rolig. Mest för att vi bägge samsades i vårat träningsrum. Maken på bandet – jag på trainern.

Min morgonmission var kadens. Eller översatt till löpning blir det frekvens. Att hålla fart på benen. God fart. Inget tungt. Bara lätt.

Det är ett otroligt enkelt och perfekt sätt att öva på sin benfrekvens inför löpningen. Och det har jag noterat att när jag blir trött, då jag springer, så sjunker frekvensen märkbart. Om jag då tänker på det och ökar, frekvensen – inte farten, så känns det bättre och går automatiskt lättare.

För mig är kadensträningen ett mycket bra inslag – och variation – i träningen.

Idag var det segt i början innan jag vevat igång ordentligt. Gårdagens tunga styrketräning satt kvar i musklerna.

Om jag ska erkänna blev det tungt på slutet också. Ibland blir det så där att jag jagar en distans eller en tid och då ger det en liten extra krydda till att kämpa lite lite hårdare och ge det där lilla extra.

Bra morgon och bra träning.

Läste sedan också något som väl får vara veckans visdomsord: ”Bedöm inte varje enskild dag efter den skörd du skördar, utan utifrån de frön du planterar.” Stämmer väl bra, inte bara med träning, utan med allt man gör här i livet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar