lördag 7 januari 2012

Tävlingstips del 2

Laugavegur Ultra Marathon 55 kilometer som i år går den 14 juli. Ett lopp på natursköna och spännande Island. Jag har aldrig sprungit loppet, men jag har varit på Island och vill gärna åka tillbaka. Att springa på stigar långt från bilvägar är om du frågar mig det allra bästa sättet att avnjuta ett landskap. Man får se och uppleva så mycket mer. Anledningar till att jag aldrig sprungit är pengar och prioriteringar. Loppet, och Island, är dyrt. För dyrt för mig.

Kraftloppet 72 kilometer i augusti. Jag har heller aldrig sprungit varvet norr om Finspång men maken har gjort det med mig som support. Banan är flack och lättsprungen. Bra introduktion till lite längre ultralopp.

CCC 98 kilometer med start den 31 augusti. 5500 positiva höjdmeter. Lillebror till UTMB. Halvvarvet runt mäktiga Mont Blanc. Ett av de roligaste lopp jag sprungit. Vi, jag och maken, hade turen (?) att göra tävlingen på originalbanan och under värsta tänkbara förhållanden. Har du planer på att någon gång starta i UTMB är min varma rekommendation att först springa CCC. Alltför många ställer sig på startlinjen till UTMB utan att ha en aning om vad de ger sig in på vilket inte bara äventyrar deras egen utan också andra människors väl och ve. Problemet med CCC (och UTMB) är att det är lotten som avgör om man får springa eller inte. Vill du springa i år är det dessutom bråttom med ansökan. Senast den 9 januari gäller!

Oslo maraton den 22 september. Sugen på att slå ditt maratonrekord eller testa maradistansen för första gången? Oslobanan är inte den roligaste banan jag sprungit men tillställningen är trevlig och välordnad och banan är framförallt riktigt lättlöpt!

Oslo maraton på rekordtid.

Jogg.se´s Ultraintervallerna 8x10 i november (12:e ?) När och om ultraintervallerna kommer att gå har jag inga uppgifter på. Dock har tävlingen gått av stapeln de två senaste åren helgen den 12 (13) november. En utmaning utöver det vanliga. Man springer 10 kilometer med start var tredje timme under ett dygn. Sammanlagt sträcka på 80 kilometer. Kul, tufft både fysiskt och mentalt, spännande och alldeles underbart. Och har du aldrig gjort det förut kommer du att bli överraskad. Det är inte som man förväntar sig. Ska du bara springa en tävling under året välj den här. Upprepning: Det är verkligen en tuff utmaning och man får testa sina gränser. Flera gånger om.

Bislett 24 timmar. På 545 meters rundbanan inne under Bislett stadion i centrala Oslo. Otroligt trevligt arrangemang. Trodde aldrig att jag skulle rekommendera en inomhustävling, men ska man tävla i november i 24 timmar är det nog en stor fördel att springa inomhus. Det är inte heller så tråkigt som man kan föreställa sig. Har dock inga uppgifter just nu om tävlingen kommer att hållas 2012.


Kristers bonustips:

Swiss alpine 79 kilometer och 2600 positiva höjdmeter den 28 juli. Har du aldrig sprungit en bergsultra förut är Swiss en "lagom" inkörsport. Generös maxtid med 14 timmar och därför har man stor möjlighet att klarar sig i mål och får därmed en positiv känsla med sig. Min första alpin ultra. Ett säkert lopp trots alpinterrängen.

Sertig Pass, Swiss Alpine Marathon.

Vasastafetten den 18 augusti. Lopp i klassiska vasaloppsspåret från Sälen till Mora. Som löpare är man oftast ensam, men här springer man för laget. Tio deltagare i varje lag delar på olika distanser och olika underlag. Finns något för varje smak. Grymt roligt med lagkänslan!

Spartathlon 245 kilometer med start 29 september. Ultraloppens ultralopp. Man springer klassisk terräng i historiens vindslag . Start precis under Akropolisklippan. Poliseskort genom Aten och sedan vidare mot Sparta.

London to Brighton 56 miles den 30 september. Rolig a till b ultra där man måste ha orienteringskunskaper. Loppet är nämligen inte utmärkt eller snitslat. Trevlig målgång på havsstranden där man springer i sanden.

Göteborgs maraton 13 oktober. Snabb flack bana. I rätt vindförhållanden en personrekordsbana. Vändbana med start och mål på slottsskogsvallen.

Cph run 6 hour i Köpenhamn i oktober. Trevlig bana. Rätt i tiden om man vill ha en 6 timmars tävling på hösten.


Mitt bonustips:

Black river run 50 miles 18 augusti. Nytt lopp för i år som jag således inte har sprungit. Men banan är varierad och ser lite småtrevlig ut. Kan vara värt en vända till Västerås!

2 kommentarer:

  1. Åh så kul! Tack för tips! Island låter fantastiskt! Inte i år dock. Fast gällande ultraintervaller, borde inte de heta"Kristers UI"?

    SvaraRadera