onsdag 6 augusti 2014

Sista dagen

Sommar, sol och semester

Den sista (sommar)semesterdagen planlades för ett långpass. Vad annars? Så när jag skickat iväg maken till jobbet, någon måste ju stå för familjens försörjning, så packade jag ryggsäcken. Två 500 ml flaskor med vatten, vanligt kranvatten, lite ”nödbränsle” och så mobiltelefenon. Voilà!

Trots arla morgonstund var det varmt ute. Alldeles för varmt. Och varmare blev det. Kvicksilvret kröp ganska omgående upp över 28 grader. Inte mycket att göra åt det. Att ackumulera 44 kilometer till någon annan dag skulle utan tvekan haverera träningsschemat i en nära framtid. No retreat baby.

De första 11 kilometerna kändes bara bra. Jag lullade på.

De nästa 11 försökte jag jobba på lite för att höja tempot något.


Efter 24 var värmen tryckande. Jag var tvungen att börja dricka oftare och mer. Inte bra. För det är så torrt i terrängen att man just nu är tvingad att förlita sig på det man har med sig själv. Och jag ville ju inte ”gå torr”. Och nu började jag känna mig lite svagare. Tempot sjönk.

Sen började molnen dra in. Inte för att skuggan gav någon lindring i värmen. Tvärtom. Och molnen bestod av aska och rök från Salabranden så det började kännas som ett sandpapper i min hals.

Efter 30 kände jag mig i alla fall lite piggare och framför allt så började jag få hemmavittring. 14 kilometer kvar och det är ju inget!

Den känslan stannade kvar i ytterligare tio kilometer. Terrängen var lite plattare. Sedan drack jag det sista vattnet.

Det kändes jobbigt. Det gick lite långsamt emellanåt. Men ändå.

Törstig och lagom trött. Det var så jag kom hem. Nöjd. Men ändå inte. Efter en försenad lunch drog jag iväg till Skogen för bad i Ulvsjön. Lyxade till det med en coca-cola också. Jag tyckte att jag förtjänade det.

Men över nejderna låg brandröken som ett lock. Det luktade bränt. Ingen sol i sikte. Inte för att det behövdes. Inte för värmen i alla fall.

Det blev hur som helst årets första dopp. Skönt. 23 grader i vattnet. Senare på kvällen blev det glass också.


Fem mil - två dagar. Få se vad som händer de nästkommande två dagar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar