tisdag 30 december 2014

Karibien - Tjärnaberget

Det är nästan 50 graders skillnad.

Vi springer genom den frostiga skogen på berget hemmavid. Det knastrar lite av snö och is under skorna. Vi säger inte mycket. Skogen ligger också tyst. Sjön ligger frusen och stilla. Kondensen fryser till is på mina ögonfransar och jag blickar ut med mina blå som genom en slöja. Kylan biter genom lager på lager av kläder. Det känns som en dröm. Fast det är väl nu som jag är tillbaka i verkligheten?

För bara några dagar sedan sprang vi längs en soldränkt strand. Tusentals kilometer hemifrån. Monumentala bränningar slog mot sanden. Tropikvindarna smekte våra solbrända lättklädda kroppar. Svetten rann som i floder. Så fort vi lämnade stranden var vi inne i regnskogen och ljudet från vågorna byttes mot fågelsång och insektssurrande. Dag som natt. Grönt och murrigt.

Sandstrand i Karibien.

Kontrasten är gigantisk. Det är inte bara temperaturskillnader. Efter några veckors total frihet från vardagens krav och måsten är vi nu tillbaka i fållan. Jobb. Och träning. Och allt annat som ligger på. Men jag klagar inte. Egentligen. Det är kontrasterna som gör det. Livet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar