tisdag 26 augusti 2014

Som Gustav Vasa fast på två hjul

Cykelvasan – intervju med Krister efter loppet.

Varför Cykelvasan? När jag hade ett tio månader långt uppehåll från löpning pga en skada behövde jag en morot för att träna och eftersom min rehabträning bestod av cykel så var Cykelvasan en lagom utmaning.

Var du nöjd med förberedelserna inför loppet? Nej, inte helt. Dels var vi bortresta på semestern och då blev bara 4 cykelpass på tre veckor. När vi sedan kom hem cyklade jag omkull med 12 dagar kvar till loppet. Då blev det ytterligare fyra vilodagar. Summa, förberedelserna kunde ha varit bättre.

Var det som du trott? Både ja och nej. Jag har ju sprungit en stor del av sträckan genom Vasastafetten samt åkt fyra Vasalopp/Öppet spår. Sträckan och terrängen var bekant men att det skulle gå så fort var ändå en överraskning. 


Häftigt att cykla i ”Fädernas spår”? Jämförelsevis du som åkt Vasaloppet? Spontant känns det ändå inte som om det går att jämföra. Skidorna är ju Vasaloppet och känslan på upploppet kändes inte när jag cyklade. Det kan ju bero på att på skidor har det tagit mellan 6-7,5 timme med en hel del slit. På cykel knappt 3,5 timme och ganska "oslitigt"

Var det trångt och besvärligt i starten som ett klassiskt skidvasalopp? Nej, det gick att cykla på hela vägen utan stopp. Visserligen var det trångt första två milen med dubbla led men det släppte lite efter det och omkörningar blev möjliga. 


Hur roligt var det på en skala från 1-5? 4

Vilken del av banan var jobbigast? Längs Oxbergssjön var det ett parti som var extra geggigt och däcken slirade lite fram och tillbaka. Där gällde det hela tiden jobba på för att komma framåt.

Vilken var din favoritsträckning? Sista tre milen var fina att cykla där vi hela tiden följde Vasaloppsspåret.

Upplevde du det som positivt eller negativt med så pass mycket asfalt? Får väl nästan säga positivt fast det är som att svära inom MTB-cyklingen. De gav mig chansen att köra på och passera lite cyklister som jag inte kom förbi på de lite trängre stigarna.

Gopshus passeras på vägen till Mora. Foto: Lars Degerman.

Behövde du kliva av cykeln någon gång? Nej.

Hur bökigt var det vid kontrollerna att komma fram och ta vätska och näring? Det gick bra vid de tillfällen som jag åkte in i depåerna, funktionärerna hjälpte till och langade dryck, bananer och bullar så vi slapp stanna cyklarna.

Var nya bron över vägen vid Oxberg läskig? Många har ju fasat inför den! Nej, den gick bara bra.

För support och publik var det lite kylslaget. Var det behagligt för dig som tävlande? Det var nog perfekta väderförhållanden, kände ingen kyla eller värme.

Foto: Lars Degerman.

Tänker du cykla igen? Blodad tand för en ännu bättre tid nästa år? Jag räknar med att försöka (kan vara tufft att hinna anmäla sig, till i år tog platserna slut på drygt tre minuter, 12 000 platser!) anmäla mig till nästa år igen.

Upploppsrakan i Mora. 

Vad drog du för lärdomar inför ett eventuellt lopp nästa år? Vad kan du göra bättre? Bättre startposition för att försöka haka på "bättre" gäng för att få lite draghjälp på lättåkta partier.

Nöjd? Absolut :-)

Nöjd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar