onsdag 25 juni 2014

Oväntad hjälp

Vissa träningspass är tyngre än andra. Jag tröstar mig själv med det, när jag löper iväg. Somliga påstår att det jobbigaste är att ta sig ut och att när man väl är ute flyter det liksom på. Jag är inte somliga. Och jag håller inte med.

Först kommer jag inte loss från jobbet. Och så är det ibland. Jobbet går ju före. Självklart. Men när jag väl kommer iväg är mina goda föresatser stukade. Sedan kommer jag inte ens en kilometer förrän jag bokstavligen springer på två små (?) gässlingar som förvirrat sig ut på vägen. Och det där kan jag inte bara ignorera och springa förbi. Jag blir tvungen att stanna och tillsammans med en annan förbilöpande kvinna och tillika djurvän försöka att fösa de bortirrade småttingarna ner mot älven. Räddarna är ihärdiga och ger sig inte förrän gässlingarna är säkert tillbaka med vatten under magen igen.

Gässlingar. Arkivbild.

Men efter den lilla extra vända har nu träningsmoralen sjunkit till negativa nivåer. Två timmar?! Jag ska springa i två timmar. Magen är tom och benen är tunga och huvudet är trött!

Och då dyker de där negativa flykttankarna upp.

"Jag springer lite kortare."

"Jag är hungrig."

"Jag har inte så mycket tid."

"Jag springer inte backe utan tar en flack vända i stället."

Den här listan går att fylla på och göra hur lång som helst, men det viktiga är förstås hur man bryter det där tänket. Jag har den lilla ovanan att jag sällan ändrar tänket men genomför passen ändå.

Igår fick jag dock oväntad hjälp från twitter då jag mindes vad jag läst tidigare under dagen.

Citat:

"Men det är bara att bita ihop och få det gjort! För det är de tunga och jobbiga dagarna som är de viktiga. För det är då du tränar den viktigaste muskeln av dem alla nämligen din vilja! Och hur jävla sakta det än går idag så kommer jag varva alla som ligger kvar hemma i sängen!"

Tack Paolo Roberto.

Och efter vissa träningspass är man mer nöjd än efter andra!

Backe upp och backe ner. 

4 kommentarer:

  1. :) Roberto är kung! Kungen av Kungsan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp! Det är han. Men personligen är jag hellre kung av traillöpning.. eller drottning då! ;-)

      Radera
  2. He, he, vi var visst rätt lika idag också! Inte heller jag gav upp idag :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske är en trend? Långpass med många höjdmeter på söndag då?! :-D

      Radera