onsdag 14 augusti 2013

Early morning

Termometern visar bara fem grader. Dimman hänger i trädtopparna i skogen ovanför tomten. Solen har ännu inte kikat upp över horisonten. Luften är frisk och klar och lätt att andas.

Tidig morgon. 


Jag tar favoritrundan upp på berget runt Bjusansjön.

I skogen hör jag bara vinden i trädtopparna och en och annan fågel långt in bland träden. Över vattnet i sjön högst upp på berget ligger små dimstråk trots att det blåser rätt friskt.

Jag funderar över den en annalkande hösten och känner för några hjärtslag melankoli.

Men sedan bryter solen omsider igenom dimman och vattnet från gårdagens åskskurar får trädens blad att gnistra och glänsa som om de vore inhöljda i flytande silver. Och trots att kroppen är sliten efter veckans redan många träningspass så känns steget lätt.

Därför att jag kan. Den vetskapen. Det är känsla! Det är glädje.


Och sen kommer jag fram dit där skogen glesnar och jag ser ut över hela staden. Solen lyser mig rakt i ansiktet och jag ler brett. ”God morgon”, säger jag till den. Och det värmer genom tyget i mina tunna tights.

Jag tänker på maken som väntar på mig bara halvannan kilometer därifrån. I vårt gemytliga kök. För gemensam frukost.

Det är känsla! Den vetskapen. Det är lycka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar