onsdag 13 februari 2013

Dagen efter

Dagen efter vilodag är sällan någon bra dag för mig. Nu kan man ju diskutera vad en vilodag egentligen är för sorts dag. En dag med vila är det ju mycket sällan. Snarare en dag där man måste hinna med det man inte hinner med på dagar med träning. Om det blir mer eller mindre vila på en vilodag än en träningsdag är därför lite svårt att med klarhet veta.

Igår hade jag hur som helst en dag utan träning. Och jag hade, om tid och intresse funnits, gärna tagit en dag på rygg i soffan med en bra film och en binge vindruvor eller annat gott. Nu blev det i stället förutom jobb och diverse ärenden också hockey uppe i Leksand vilket gav en riktigt trevlig kväll. Segern över Södertälje lämnade en ljuv känsla av seger. Men det var i går det.

Idag var det revelj vid 5 och morgonlöpning som stod på schemat. Gårdagens segerkänsla blev hastigt och mindre lustigt förbytt till mosig och seg.

Och det blev inte bättre av att Borlänge kommun envisas med att ploga de mest trafikerade cykelbanorna sist. Maken och jag slirade och slant fram i hjulspåren längs vägen hemmavid.

Sen insåg jag hur bra det var med hjulspåret efter tidningsbilen då vi kom ut på cykelvägen. Det var ett ensamt cykelspår, något få fotspår av människa och hund och så en uppsjö av virrande alldeles färska rådjursspår. Inget som hjälpte i nysnön direkt.

Ändå längtade man nästan tillbaka till cykelvägen då vi försökte oss på vår gamla milbana. Det slutade i helt ospårad snö bortom all ära och redlighet. Rakt in i IKEA-bygget. Lite sightseeing så där på onsdags morgonen. Färdigt till jul säger dem. Och kanske det blir plogat då?

Inget farttempo i morse med andra ord. Men timmen blev avsprungen och jag kan nu se fram emot dagens andra löppass i kväll. Med tanke på att snön ser ut att ha börjat falla igen så lär det väl bli mer snöpulsande. 

Men en sak vet jag. Det är otroligt vackert med vit nysnö. På vägen, på taken och i skogen. Och det blir ju så mycket ljusare! Och det är ju trots allt ”bara” februari. Keep it coming, säger jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar