torsdag 24 januari 2013

Springer i 8:or

Precis som måndagar verkar ha blivit med obligatoriska långpass så tycks onsdagar bjuda på blå himmel, sol och lunchlöpning. Och jag klagar varken på det ena eller det andra.

Igår var det lite kallt. På morgonen när vi åkte hemifrån var det minus 21 grader. Jag hade inte tillgång till någon termometer under förmiddagen så jag försökte ”känna av” hur mycket kläder på som gällde när jag gick till omklädningsrummet. Och jag frös rejält - alltså var det rejält med kläder som gällde.

Två superställ på underkroppen och ytterligare ett kortärmat på överkroppen. Fodrad jacka, tunna vindbyxor, mössa, buff, damasker, extra varma strumpor (fast tunna sommarskor), dubbla vantar och airtrim värmeväxlare i munnen. Yeah! Kyla here I come!

Krister såg lika påbyltad ut som jag. Och visst blir man lite otympligare och mindre rörlig med så mycket kläder på sig, men vad gör det egentligen? Träning är ju träning. Och att få komma ut i solen även en kylig dag är guld värt.

Men… Som så ofta kommer det ett ”men” och det här är inget undantag. MEN redan efter dryga kilometern var det dags för mig att plocka av mig lager två av vantar. Sedan dröjde det inte länge innan dragkedjan i jackan åkte ner. Och ytterligare en stund senare åkte innervantarna också av. Det kändes för en kort stund som att jag kanske skulle få värmeslag. Men.. och här kommer då nästa ”men”. Men sedan sprang vi ut över åkrarna på andra sidan Barberget och mötte vinden rakt i bröstet. Dragkedja upp. Vantar på. Och så hade vi vinden rakt emot oss i över två kilometer. Den nedkylande effekten var påtaglig.

Dagen till ära hade Coach kommit på en ny runda på gamla kända vägar. Det blev en ”Jobbet 8:a”. Roligt med omväxling. Spännande med något nytt även om det rent vägmässigt var same same så blev det ändå en välkommen variation.


Vad Krister medvetet (gissar jag) också ordnat var att hitta de bästa backarna som finns att tillgå lokalt inne i stan. Först kändes det jobbigt, men sen blev det kul, även om det fortfarande var jobbigt. Fast man tycker att det är platt så går det uppenbarligen att hitta några nyttiga ”lekplatser”! För backe är alltid bra va?

Dryga 11 kilometer. Massor med sol och d-vitamin och på det rosiga kinder. Och allt helt gratis! :-D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar