lördag 5 januari 2013

Borlänge fun run

Solen hängde lågt på himlen och kikade lite försiktigt fram bakom tunna molnslöjor. Det var runt fem minusgrader och bästa av allt.. Det är lördag.

Idag hade vi dock inte riktigt tid att ligga och dra oss halva förmiddagen. Idag är ju tv-soffan flitigt uppbokad. Det är skidåkning Tour de Ski och det är final i JVM med våra egna iskrigare Filip Forsberg och Jacob de la Rose. Sedan är det ju skidskyttesprint och sist, men allra viktigast är förstås Globen-matchen med Leksand.

Så redan strax efter 10, innan frukosten riktigt hade landat i magen, så var vi på väg ut. På schemat stod två timmars löpning. Lagom. Det är för kort för att gruva sig. Och det är tillräckligt långt för att man ska hinna njuta.

Och idag var det ren njutning. Det tog mig tre-fyra kilometer att komma igång, men sen var det ett mycket bra pass. Jag kunde springa avslappnat och höll ändå ett hyfsat tempo. Och det var skönt väder att springa i. Och Krister var ju med! :-)

Annars brukar just den här rundan kunna avslutas i gny och gnäll. Inför första gången vi skulle springa den så hade jag just ”lärt” mig att springa. Och jag tyckte bara att all löpning var så himla kul. Jag kallade därför rundan just ”Borlänge fun run”! Jag tyckte att det var ett bra namn. Men… Efter drygt 15 kilometer vänder man upp från banans lägsta punkt och tar sig tillbaka in mot stan och den där första gången jag sprang den blev jag bara så trött just där. Det blev enbart plågsamt att ta sig hem. Och likadan blev det andra gången vi sprang den och tredje gången och..

På väg ner mot Borlänge rundans lägsta punkt

Borlänge fun run blev Borlänge rundan.

Idag hade jag inga sådana problem och njöt tvärtom i fulla drag. Två timmar gick väldigt fort!

Nu har vi gjort vår träning för idag och väntar med spänd förväntan på Matchen.

2 kommentarer:

  1. jag är så glad att du börjat blogga intensivt igen! och du skriver så bra, och ofta så träffande roliga rubriksättning! Like!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Jonna! Men det är sällan jag kommer upp i samma klass som dig då det gäller fina foton!

      Radera