måndag 27 februari 2012

It doesn't have to be fun to be fun

Livet går upp och livet går ner. Träningen går lätt och träningen går tungt. Motivation kommer och motivation går.

Inspirationen i helgen har varit ett lågvattenmärke. Om det har berott på mängdträningen veckan före eller brist på träning under veckan eller något helt annat är inte lätt att veta. Men jag är ju av den bestämda uppfattningen att all träning inte behöver vara rolig. Ibland är den bara som en dag på jobbet. Den ska göras. Oavsett. Alla pass kan och kommer inte att vara tjo och tjim. Jag genomför träningen ändå. Har jag bestämt mig så har jag bestämt mig. Det finns ju ett mål varför jag tränar. När det tar emot får jag försöka att tänka på det.

Det jag dock glatt noterar är att tillfredsställelsen EFTER ett omotiverat träningspass är hög. Om jag tagit mig i kragen och genomfört träningen fast jag inte vill eller tror mig orka så känner jag mig enormt nöjd när jag står i duschen efteråt.

Och om gårdagens första pass ligger som en smäck på plussidan så var det andra desto tråkigare. Söndagens löpning blev delad i två lika delar.

Den första utomhus. I solen. Med maken. Återigen en underbar vårdag. Kall vind men sträckningen vi sprang höll sig mestadels i lä och det var skönt. För det blåste verkligen kallt, men löpningen kändes bra. Mycket bättre än dagen innan och det var jag glad för. Jag måste också erkänna att jag ivrigt spanade, trots att vi fortfarande är kvar i februari, i dikeskanterna efter tussilago. Jag drabbades nog helt klart av lite vårkänslor. Jag mådde riktigt bra!

Den andra delen var förlagd inomhus. Efter en och en halv timme utomhus i solen kändes en och en halv timme inne på bandet som en öken. Och ökenvarmt var det också i rummet. Och då är vi tillbaka där att jag ser ibland träningen som träning. Bara träning. Inget annat. Och den ska genomföras och jag behöver inte njuta. It doesn’t have to be fun to be fun!” Och jag känner mig på något sjukligt vis road av att genomföra träning som är tråkig, tung och enformig. Jag tror att det är danande. Och det är aldrig fel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar