tisdag 22 november 2011

Målsättning

Det pratas om distanser. Om hur långt man ska springa. Om vilka mål man har. Vilka förväntningar man har på sig själv. Man spekulerar i vilka sträckor de andra kommer att tillryggalägga. Om vem som klarar vad? Om vem som vinner? Vilka på papperet som är starkast? Vem som kommer att överraska? Vilka som klarar 200 kilometer? Siffror bollas fram och tillbaka. Namnen likaså.

Jag tycker att det är otroligt svårt. Jag har aldrig sprungit ett 24-timmars lopp förut. Jag har ingen aning om vad jag ger mig in på. Det är ju helt galet att bara tänka att man ska springa runt runt på en 545-meters banan ett helt #$€@¤ dygn! Fatta! Det känns som att försöka sätta upp ett distansmål är som att haussa sig själv. Jag har sprungit som längst 123 kilometer på raken förut. Och bara det känns ju sjukt! Drygt tolv mil! Det cyklar jag inte ens på ett landsvägsracerpass. Det är distanser man tar bilen för!

Den stora fördelen med tidslopp är att man aldrig riskerar ett DNF (Did Not Finish). I ett vanligt lopp där allt handlar om distansen kan ju varje enskilt beslut om att fortsätta ändå i förlängningen betyda att du tvingas avbryta. Men det geniala och fantastiska med tidslopp är att för varje litet steg du tar förbättrar du ditt resultat. Och mitt mål är enkelt och lätt att förstå även när hjärnan är avtrubbad. Fötterna bortdomnad. Kroppen ber om nåd. Magen vänder sig ut och in. Målsättningen är att vara på banan i 24 timmar.

4 kommentarer:

  1. Själv måste jag liksom sätta upp något mål för att kunna sikta framåt. Om jag kör "så långt jag kommer" kommer jag nog kortare än om jag säger "över 18mil" även om jag egentligen är nöjd med 100 miles. Lite så funkar jag. Sedan bryr jag mig noll om vad alla andra gör, bara vi alla har kul :-)

    SvaraRadera
  2. Och kul kommer det att bli! Tiden kommer svischa förbi :D
    Laila du kommer greja det! tänkte skriva "hur lätt som helst", fast det är tammigf*n ingen barnlek att springa i 24h, så "hur lätt som helst" kommer det inte att bli. Fast hade det varit värt att göra det om det hade varit lätt? ;)

    SvaraRadera
  3. Jo, Miranda. Jag behöver absolut mål för att träna, men en ny tävlingsdistans/tid kan jag bara spekulera i. Är nog lite rädd för att bli besviken.

    Nej Maria. Det är helt sant. Vore det lätt hade det inte var kul och ingen vits att ställa upp.

    SvaraRadera
  4. Vi får peppa varandra där på småtimmarna :)

    SvaraRadera